OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

info‚clanky a pod.

Vzťah módy, človeka a psa    - moja seminarka  

   Hovorí sa, že pes je najlepší priateľ človeka. Pes je výnimočné zviera. Človeka dokáže rozveseliť, postrážiť jeho majetok, nahradiť mu oči, pomôcť pri jeho práci, dokáže vyhľadať nezvestných, nahradiť osamelému človeku rodinu. Nečaká za to medailu. Stačí mu pohladenie, pochvala, kvalitná strava a čas, ktorý s ním plnohodnotne strávime. Každý psík je spokojný, keď si môže pobehať po tráve so svojimi kamarátmi alebo keď sa s ním pániček hrá, keď sa mu venuje. Dnes však vzťah človeka a psa vyzerá často inak, akoby sme my-kynológovia chceli.                
   Máme 21.storočie-dobu, keď náš životný štýl ovplyvňujú médiá, móda, image a celebrity - najmä tie Hollywoodske. Každý chce byť krásny, každý chce byť in a držať krok s módou, aby nebol na smiech tým druhým. Týka sa to hlavne žien a mladých dievčat. Oblečenie musí byť in, účes podľa známej speváčky a samozrejme doplnky, ktoré dotvárajú celkový image. Obľúbenými módnymi doplnkami sú výrazné náušnice, náramky, rôzne prívesky, čiapky, kabelky a v nich ….psy. Tzv. "kabelkové psy" pojem, ktorý sa u nás začal používať len nedávno. Kabelkové psy, ktoré sú módnymi doplnkami sa nazývajú aj – psy, ktoré sa nikdy nedotknú zeme alebo  psy do vrecka, pretože ich majiteľka väčšinou nosí na rukách,vo vrecku, pod bundou, v kabelke. Mnoho obyčajných ľudí ani netuší, koľko psov sa kupuje s mentálnou projekciou toho, ako sa budú pri slečne vynímať- farbou, postavou, zvláštnou srsťou.                
   Prvými psami, ktoré doprevádzali elegantné dámy niekoľko storočí boli pudlíky. Dnes však pudlíky nie sú in ako kedysi, ale nahradilo ich široké spektrum iných plemien - väčších, menších, aj úplne mini. Málokto si uvedomuje, že aj väčšie plemená sa stali módnym doplnkom. Hlavne v zahraničí môžme na prechádzke mestom stretnuť dámy s taliankym chrtíkom, afgánským chrtom, či dobermanom. Doprevádzajú svoje majiteľky do nákupných centier plných ľudí, zvláštných pachov a hluku.  
   Mnohý ľudia si zaobstarajú takého, či onakého psa, lebo ich práve k takému psovi čosi pritiahne - legenda o povahe konkrétneho plemena, vzhľad, ktorý im niečo pripomína. Vyslovene „pracovných psov“, ktorí majú v živote to privilégium, že robia pre svojho pána to, na čo boli vyšľachtené, ubúda geometrickým radom vo svete aj u nás. Väčšina malamutov, ktoré dnes na svete žijú nikdy neťahala sane, väčšina borderských kolií nikdy nepásla stádo, väčšina retrieverov, či španielov nikdy nepriniesla poľovníkovi z vody kačicu. Namiesto toho tieto psy ležia na gauči v dvojizbovom byte alebo žijú pri troche šťastia pri dome na záhrade, kde si pobehujú od nudy stále dookola a občas štekajú na okoloidúcich. Sú často celé dni sami doma a majú len zriedkavý kontakt s inými príslušníkmi svojho druhu. To sa často odrazí na ich zdravý. Niektoré z nich trpia depresiami a inými psychickými problémami z nečinnosti a samoty. Týmto psom ešte určite niečo z ich loveckého či pastierskeho inštinktu ostalo, ale nemajú to ako a kde uplatniť. Veď ľudia si ich nekúpia preto, aby ich inštinkty rozvýjali, kúpia si ich preto, že sa im páčia, preto že sú v móde. Kúpia ich ako darček manželke, či dieťaťu čo väčšinou končí dosť nešťastne hlavne pre toho psa. To sa týka väčších aj menších plemien - napríklad taký west highlandský biely teriér sa dostal do povedomia ľudí z reklami na whisky Black-White a jeho popularita v tom čase stúpla. Každý chcel vlastniť toho krásneho bieleho psíka, no málokto si uvedomil, že je to temperamentný teriér. Mnohý ľudia tieto psíky nezvládli, a keď im z nudy začali trhať drahé topánky šup s milým, malým bielým psíkom do útulku alebo rovno na ulicu. Netýka sa to však len westíka.

   Ročne je v Británii odchytených viac ako 100 000 túlavých psov. Posledné roky sú v prevahe malé teriéry. Zdá sa, že týchto psíkov ľudia vyslovene používali ako kabelkových miláčikov, aj keď kvôli svojmu temperamentu sú na takéto výstrelky absolútne nevhodné. Sú to malé energetické bomby a keď sa s nimi zaobchádza ako s doplnkom, môžu sa ľahko stať frustrovanými a agresívnymi. Štekanie a uhryznutie, špinenie v byte, ničenie nábytku - to všetko sú dôsledky nesprávneho prístupu a nezvládnutej výchovy. Dámy si kúpia psa, aby im bol spoločníkom pri nákupoch a posedení v kaviarni, nosia ho do práce, na návštevy, do reštaurácií. Áno, na túto módu už reagujú aj majitelia niektorých reštaurácii, a kým si majiteľká dáva chutný obed s priateľkou, psík sedí v kabelke a čaká kedy ho pustia von. Väčšina týchto mladých žien ani netuší, ako sa k psovi správať. Psík má síce najlepšie granulky a najdrahšie bundičky, ale prerástol im cez hlavu a už nie je ani milý ani chutný, ale zlý a protivný. Tak sa mnohé módne psie doplnky ocitnú na ulici alebo u veterinára so žiadosťou o utratenie, lebo ako vraví majiteľka:“Ten pes je agresívny.“             
   Najnovší výskum britského obchodného reťazca s domácimi maznáčikmi - Sainsbury potvrdil, že od roku 2006 sa zvýšil predaj maličkých psíkov o neuveriteľných 417%. Enormný nárast záujmu o tzv. vreckové psy má vraj na svedomý dedička hotelového impéria Paris Hilton, ale aj speváčka Britney Spears, ktoré svoje psíky nosia ako módny doplnok v kabelke. Paris sa dlho nepohla nikam bez svojej zmenšenej psej kópie, sučky Tinkerbell. Rozmaznávala ju oblečením od svetových módnych návrhárov a existuje dokonca aj módna kolekcia pomenovaná podľa tejto psej slečny. Tinkerbell bola však rovnako rozmaznaná ako jej majiteľka. Bez výstrahy útočila na každého, kto ju chcel pohladkať. Po čase nezodpovedná Paris túto sučku stratila. Získala nelichotivý titul najhoršej chovateľky, ktorý jej udelili čitatelia magazínov New York Dog a Hollywod Dog. Paris má skutočne v oblasti starostlivosti o psov čo dohánať. Ďalšieho psa opustila kvôly inému, ktorý sa jej zdal byť rozkošnejší, no aj toho následne vymenila za iné zvieratko - fretku. Táto bohatá dedička je posadnutá čivavami. Keď si kvôli zdravotným predpisom nemohla zobrať svojich psích miláčikov na cestu do Veľkej Británie, neváhala, a jednu miestnu dlhosrstú čivavu  Loulou si prenajala. Doniesla jej nespočetné množstvo oblečenia a doplnkov vlastnej značky, aby spolu dokonale ladili na každej fotografii. Nielen Paris, Britney, či iné americké celebrity si kupujú minipsíkov ako doplnky, ale už sa im chcú podobať aj osobnosti slovenského show biznisu napriklad podnikateľka Nora Mojsejová, návrhár Fero Mikloško, či moderátorka Smotánky, ktorá natáčala reláciu so štýlovo oblečenou čivavou Lolitkou.                Tieto psíky si žijú oveľa lepšie ako niektorý ľudia. Tak napríklad pes Rino Nory Mojsejovej si doslova užíva luxus. Všetko sa to začalo 40 tisícovou investíciou do čínskeho chocholatého psa, ktorý sa stal Norinou „vychytávkou“ pretože takto zvláštne sfarbený pes sa vraj rodí len raz za päť rokov. Rino svojej paničke prirástol k srdcu natoľko, že mu dopraje rovnaký blahobyt ako má ona sama. Jeho majiteľka mu nakupuje značkové oblečenie Puppia. „Vždy si pozriem aktuálny katalóg a vyberiem oblečenie na zimnú alebo letnú sezonu,“ hovorí košická podnikateľka. Rino má vo svojom „šatníku“ len superkvalitné veci. Napríklad na mieru šité rifle s tričkom a retiazkou do nočného podniku alebo rockersky vybíjanú košeľu so Swarovského krištáľmi. „Raz za tri mesiace miniem na oblečenie pre Rina okolo sedemdesiat tisíc. Naháči milujú obliekanie, majú to v krvi. Rino cíti, že má na sebe niečo špeciálne a tak sa vie aj patrične predviesť.“ hovorí Nora (www.star.sk). Okrem
oblečenia si milý Rino užíva aj luxus vyšívaných vankúšikov, špeciálnej na mieru vyrobenej postieľky červenozlatej farby, má vlastné kreslo od Versaceho, nosí sa v pohodlných taškách a na krku má drahý obojok. To, či je naozaj šťastný a spokojný je otázne a je naozaj škoda, že Rino nevie rozprávať. Možno by svojej majiteľke povedal, že by bol šťastnejší, keby tie tisíce čo mína na jeho garderóbu venovala niekomu, kto to skutočne potrebuje.             Rovnako k svojim dvom naháčom pristupuje aj Fero Mikloško návrhár, ktorý miluje luxus a svojím psíkom pravidelne zadováži nejaké  drahé kúsky do šatníka. Oblečenie psom objednáva z Kanady, alebo ho šije sám. Všetko musí byť dokonale zladené. Svojej sučke Tiffany kúpil na prvé narodeniny šatku od Gucciho a chce jej kúpiť aj cestovnú tašku rovnakej značky, aby bola zladená ako sa patrí.              Mnohý ľudia, či už sú to celebrity alebo tie dámy a občas aj páni, ktorý ich bezhlavo napodobňujú neváhajú utratiť za oblečenie, doplnky, topánočky, kaderníka, či maséra pre svojho psíka nehorázne peniaze. Psík musí byť predsa vizitkou svojej majiteľky. Veď ako by to vyzeralo, keby panička bola oblečená v značkovom oblečení a pes by vyzeral ako nájdený na ulici? Na internetových stránkach, ale už aj v obchodných centrách nájdeme mnohé butiky, ktoré predávajú rozmanitý tovar pre psíkov rôznych rás. Ponúkajú módne, kvalitné a pre bežného človeka dosť drahé výrobky. Tak napríklad internetový obchod Zusi Dogfashion ponúka Skate komplet pre psíkov veľkosti čivavy za 88 eur, čo je približne 2600 korún. Známe internetové obchody a butiky majú vo svojej ponuke všetko na čo si majiteľka mini psíka zmyslí. Obojky a vodítka, ktorých cena je okolo 50 eur, pyžamá a župany pre psy, pršiplášte, vesty s kožušinkou, zateplené bundičky, svetre, tričká s rôznymi vzormi a nápismi, tepláky, šiltovky, ponožky, háracie nohavičky, plavky, klobúky, sukne a samozrejme svadobné šaty. Veď čo ak ich psia slečna zatúži po vydaji? Obchod Lillys má v ponuke dokonca kočíky pre psy a to si už teda naozaj neviem predstaviť ako to vyzerá, keď ide po meste mladá slečna, ktorá tlačí kočík a každému hneď logicky napadne, že tam má dieťa. Ak podídete bližšie, zistíte, že sa tam vezie chúďa čivava, či yorkšir. Ak psík náhodou potrebuje vykonať svoju potrebu má len dve možnosti - bude vystrájať a pútať pozornosť, aby sa niekto zľutoval a dal ho na trávu alebo možno spraví potrebu do psej plienočky. Aj tie sa dnes dajú kúpiť. Obchody s tovarom pre psy majú v ponuke aj špeciálny tovar, aby boli spokojný aj tí najnáročnejší zákazníci. Sú tu v ponuke skrinky na psie oblečenie, mini vešiaky, parfémy, slnečné okuliare, smokingy, spoločenské šaty a kostými na karneval pre psy. Nájde sa tu kostým Supermana, zajka, Santu, či Batmana.          
   Veľmi známou značkou vo svete psej módy je Puppia, niečo ako Dior pre ľudí. Táto značka nie je práve najlacnejšia. Predajne sú v Rakúsku a Čechách. Pre psíka tu môžte kúpiť perlový obojok za 2300 kč, či župan za 1990 kč. Luis Vuiton, či Prada ponúkajú kabátiky a tašky pre psy, ktorých cena sa pohybuje od 400 do 1500 dolárov, čo nie je málo.             
   A aké psíky sú momentálne v móde? „Obrovský záujem je o čivavy, yorkšíry a naháče, aj keď niektoré stoja aj okolo 10 000 korún i viac“ hovorí majiteľ plzenského obchodu ,,Super Zoo,, David čech. Jeho obchod ponúka 50 druhov kabeliek na psy vrátane špeciálnych batohov a tašiek na kolieskach. Miniatúrnym štvornohým miláčikom, ktorých váha je v dospelosti okolo dvoch kíl, predáva šperky, desiatky obojkov s moderným desingom, plienky, či postieľky v červenom zamatovom
prevedení so srdiečkami a volánmi. V obchode sa nájde lacnejší aj luxusnejší tovar. Základná výbava a nákup psíka výdu zhruba na 15 000 korún, preto sú medzi klientmi hlavne majetnejší ľudia. Mladé ženy si psíkom často nahrádzajú spoločnosť a chcú verejnosti ukázať, že na to majú. Podľa psychológa ide hlavne o ženy medzi dvadsiatkou a tridsiatkou, ktoré ešte nechcú mať deti .       
   Rovnako ako medzi ľudmi, nájdu sa aj medzi psami celebrity, ktoré žnú úspechy vo svete psej módy. Poznáte Darliho? Nie? Rozpoviem vám jeho Hollywoodsky príbeh. Všetko sa to začalo, keď ho jeho majiteľka prihlásila do súťaže o najlepšiu psiu fotografiu a súťaž vyhral. Psík začínal v agentúre pre ľudí, kde ho prijali ako výnimku. Nasledovali dva roky práce a z malého yorkshirského teriéra celým menom ,,Darling Star of Zafira,, sa stala modelingová hviezda. Jeho majiteľka založila prvú modelingovú agentúru pre psy ,,Darli Dog Agency,, a tak dala možnosť preraziť vo svete módy aj iným havkáčom. V agentúre majiteľ psíka zaregistruje, zaplatí vstupný poplatok a psík nafotí vlastný book. Agentúra ponúka psíkov svojim klientom na základe požiadaviek, či už ide o fotenie do časopisov, na bilboordy, či akcie ako sú módne prehliadky. V ,,Darli Dog Agency,, je vyše tucta nádejných psích modelov a modeliek, ktorých majiteľky čakajú na ponuky, aby aj ten ich psík bol hviezda. Darli má za sebou rôzne úspechy. Okrem účinkovania v psích šou sa može pochváliť fotografovaním pre módne časopisy zo Slovenska, Nemecka, či Mexika. Pózoval pre kampaň ,,Stop vojnám a násiliu,, pre Spojené štáty americké, účinkoval v šou Jána Krausa, aj v šou ,,Skutočné príbehy,, v Slovenskej televízii. Práca tohto modela je patrične ohodnotená, aj keď majiteľka konkrétne sumy nechce prezradiť. Hovorí, že táto práca ju napĺňa pozitívnou energiou a robí to pre radosť svoju aj Darliho.                   
   Rozruch okolo módy pre psy, ktorý v posledných rokoch nastal je prehnaný. Obliekať krátkosrstého psíka keď je vonku mínus 10 sa mi zdá úplne v poriadku. Aj vtedy keď leje, keď je psík náchylnejší na prechladnutie, keď je to malé šteniatko. Dať mu topánky, keď je v zime cesta posypaná soľou a drobnými kamienkami je tiež normálne, človek sa tak vyhne problémom s labkami. Ale obliecť mu drahé tričko alebo šaty, keď je 30 stupňov v tieni, dať mu slnečné okuliare alebo šiltovku sa mi zdá skutočne priveľa. Pes vyzerá ako z cirkusu, je mu teplo a nepohodlne, často sa v tom oblečení nevie ani poriadne hýbať. Celebrity aj bežné ženy, ktoré ich napodobnujú by si skôr ako si nejaké moderné plemeno kúpia, mali uvedomiť, že je to živý tvor a nie hračka. Väčšinou však takéto dámy nerozmýšľajú na tejto úrovni. Pre ne je to milý, krásny psík, ktorý je taký rozkošný v riflovej bundičke že vyzerá ako plyšák.    
   Pes však vždy zostane psom, potomkom vlkov a to aj vtedy, ak si ho niekto kúpi ako živú hračku. Nikdy sa neuspokojí
s celodenným nosením pod pazuchou alebo vylihovaním na drahej pohovke, ak sa mu nebudeme dostatočne venovať. Tieto úžasné zvieratká potrebujú pozornosť, hry, socializáciu, výchovu a výcvik, potrebujú vedieť kto je šéf, kto určuje hranice, potrebujú svojho vodcu, ktorý ich má rád pre to, aké sú a nie preto, ako sa vynímajú v kresle od Versaceho. Iba tak môžu byť spokojné. Nepoznajú peniaze a ich hodnotu a či majú na krku obojok za 50 alebo za 5 euro je im úplne jedno. Nie je nič krajšie ako vidieť psíka, ktorý robí to, čo ho baví. Niektorí psi sú dobrý v agility, iný vynikajú v poslušnosti, či obrane, iný zase pomáhajú chorým deťom ako canisterapeuti, doprevadzajú svojich majiteľov na výletoch do prírody, pomáhajú nevidacim a nepočujúcim ako asistenčné psy, majú jednoducho v živote ľudí nenahraditeľné miesto ako pomocníci a spoločníci. Nemali by sme im tieto ich doležité úlohy brať a nahrádzať ich prirodzenú túžbu pracovať tým, že z nich urobíme nervózne a depresívne doplnky. Prišli by sme tak o veľa cenných vecí ktoré nám psy dávajú – láska, priateľstvo, vernosť.info‚clanky a pod....